Praca Dyplomowa, Daniel Dybowski "Auta z napędem na cztery koła" stonę najlepiej ogladać w rozdzielczości 800x600
        Strona Główna
        1. Wstęp
        2. Pojazdy z napędem na
        cztery kola
        3. Historia pojazdów z
        napędem na cztery koła
        4. Cel stosowania i korzyści
        płynące ze stosowania tego
        rozwiazania
        5. Różnice pomiędzy
        pojazdami z napędem
        wszystkivh kół a pojazdami z
        napędzaną tylko jedną osią
        6. Podział aut z napędem na
        cztery koła
        7. Zastosowanie napędu
         wszystkich kół pojazdach o
        różnym przeznaczeniu
        8. Opis poszczególnych
        konstrukcji
        8.1. Ręcznie dołączany napęd
         drugiej osi w autach
        osobowych
        8.2.Ręcznie włączany napęd
        wszystkoch kół w autach
         ciężarowych i terenowych
        8.3. Stały napęd wszystkich
         kół z zastosowaniem
        zblokowanego układu
        napędowego
        8.4. Stały napęd wszystkich
        kół z zastosowaniem
        klasycznego
        układu napędowego
        9. Opis układów napędowych
        9.1. Silnik z tyłu + napęd na
        cztery koła
        9.2. Syncro
        9.3. Quattro
        9.4. Silnik umieszczony
        centralnie
        10. Międzyosiowy
         mwchanizm róznicowy typu
        TORSEN
        11. Sprzęgło wiskotyczne
        12. Sprzeglo wiskotyczne
        typu Haldex
        13. Możliwe uszkodzenia i
        naprawa
        14. Literatura
2. Pojazdy z napędem na cztery koła.

Ogólna definicja mówi, że pojazdami z napędem na cztery koła nazywamy takie pojazdy, w których w sposób ciągły lub czasowy istnieje możliwość napędu przekazywanego z jednostki napędowej do każdego z kół. Na podstawie tego wywnioskować można, w jaki sposób napęd jest przekazywany do kół jezdnych. Pojazdy takie to zazwyczaj auta osobowe, uterenowione lub terenowe. Osobna grupę stanowią auta ciężarowe, w których to rozwiązania konstrukcyjne znacznie różnią się od tych stosowanych w pojazdach terenowych bądź osobowych. Cecha wynikającą z przeznaczenia tych aut jest również prześwit auta, urządzenia pozwalające poruszać się w trudnym terenie oraz różnego rodzaju zabezpieczenia mechanizmów auta przed uszkodzeniem w terenie. Budowa takiego auta ma pozwolić w szczególności na jazdę w terenie, więc konstruktorzy zadbali o każdy szczegół. Porównując kilka aut terenowych wyniki zbiorcze w tabeli porównawczej zawierają oprócz tych standardowych również takie dane jak:

- kąt natarcia;
- kąt rampowy;
- kąt zejścia;
- kąt podjazdu;
- kąt przechyłu;
- prześwit;
- głębokość brodzenia.

Na podstawie tych danych można "na sucho" porównać parametry i zachowanie oraz przydatność danego auta w terenie. Wyniki takie i te dane tworzy się tylko w przypadku aut terenowych, gdyż auta osobowe, w których te rozwiązania są stosowane nie są przystosowane do poruszania się w terenie, a układ ten jest stosowany do zupełnie innych celów i stosowanie go przynosi odmienne korzyści. Główną z nich jest poprawa własności jezdnych. Nie sposób przedstawić wszystkich pojazdów i zestawić ich ze sobą, ale dokonując podziału można przedstawić konstrukcję i opisać ją na wybranym modelu auta. Pozwoli to na szczegółową weryfikację wielu indywidualnych cech auta np.:

- wielkość;
- masa;
- położenie środka ciężkości;
- usytuowania silnika itp.

Przy zakupie takiego auta warto zaznajomić się, jaka konstrukcja bądź rozwiązanie zostało zastosowane.