|
2. Pojazdy z napędem na cztery koła.
Ogólna definicja mówi, że pojazdami z napędem na cztery koła nazywamy takie pojazdy, w których w sposób ciągły lub czasowy istnieje możliwość napędu przekazywanego z jednostki napędowej do każdego z kół. Na podstawie tego wywnioskować można, w jaki sposób napęd jest przekazywany do kół jezdnych. Pojazdy takie to zazwyczaj auta osobowe, uterenowione lub terenowe. Osobna grupę stanowią auta ciężarowe, w których to rozwiązania konstrukcyjne znacznie różnią się od tych stosowanych w pojazdach terenowych bądź osobowych. Cecha wynikającą z przeznaczenia tych aut jest również prześwit auta, urządzenia pozwalające poruszać się w trudnym terenie oraz różnego rodzaju zabezpieczenia mechanizmów auta przed uszkodzeniem w terenie. Budowa takiego auta ma pozwolić w szczególności na jazdę w terenie, więc konstruktorzy zadbali o każdy szczegół. Porównując kilka aut terenowych wyniki zbiorcze w tabeli porównawczej zawierają oprócz tych standardowych również takie dane jak:
- kąt natarcia;
- kąt rampowy;
- kąt zejścia;
- kąt podjazdu;
- kąt przechyłu;
- prześwit;
- głębokość brodzenia.
Na podstawie tych danych można "na sucho" porównać parametry i zachowanie oraz przydatność danego auta w terenie. Wyniki takie i te dane tworzy się tylko w przypadku aut terenowych, gdyż auta osobowe, w których te rozwiązania są stosowane nie są przystosowane do poruszania się w terenie, a układ ten jest stosowany do zupełnie innych celów i stosowanie go przynosi odmienne korzyści. Główną z nich jest poprawa własności jezdnych. Nie sposób przedstawić wszystkich pojazdów i zestawić ich ze sobą, ale dokonując podziału można przedstawić konstrukcję i opisać ją na wybranym modelu auta. Pozwoli to na szczegółową weryfikację wielu indywidualnych cech auta np.:
- wielkość;
- masa;
- położenie środka ciężkości;
- usytuowania silnika itp.
Przy zakupie takiego auta warto zaznajomić się, jaka konstrukcja bądź rozwiązanie zostało zastosowane.
|