.

       Pojazdy pożarnicze
    Rozdział  3.6

                           

Powrót do spisu treści

 

3. PARAMETRY TAKTYCZNO – TECHNICZNE WYBRANYCH SAMOCHODÓW POŻARNICZYCH.

3.6. RENAULT M 210.13.

RENAULT M 210.13 zaliczany jest do średnich samochodów ratownictwa chemicznego. Kabina jest jednomodułowa dwudrzwiowa w układzie siedzeń 1+2. Samochód ten jest eksploatowany przez JRG nr 3 w Bydgoszczy. Rys. nr 20 przedstawia widok ogólny samochodu z otwartą burtą z prawej strony.

Rys. nr 20. RENAULT M 210 – widok z boku.

Zabudowa wykonana z materiałów odpornych na działanie substancji agresywnych w tym kwasów i ługów. Konstrukcja zabudowy wykonana ze stali nierdzewnej, kwasoodpornej. Poszycia z aluminium łączone ze szkieletem za pomocą klejenia. Półki przeznaczone do przewożenia wyposażenia mającego kontakt z chemikaliami pokryte są blachą kwasoodporną a pozostał aluminiową ryflowaną.

 

PARAMETRY TECHNICZNE I EKSPLOATACYJNE.

Silnik – o zapłonie samoczynnym, pojemności 6,180 cm3, mocy 209 KM.

Napęd – na koła tylne, posiada blokadę mechanizmu różnicowego.

Wymiary – dł./szer./wys. 7800/ /3050, średnica skrętu 15,2 m.

Masy – masa własna 7475 [kg], dopuszczalna masa całkowita 13000 [kg], ładowność 5525 [kg].

Układ hamulcowy – hydrauliczno – pneumatyczny, hamulce przednie tarczowe, tylne bębnowe.

Zawieszenie – resory piórowe.

Wyposażenie samochodu składa się z ponad dwustu zestawów i elementów, dlatego poniżej zostanie wymienione tylko główne i najważniejsze wyposażenie.

Samochód posiada następujące wyposażenie:

  • Zaczep holowniczy z tyłu pojazdu przystosowany do ciągnięcia przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, np. separatora (patrz rozdział 4.0 Przegląd wyposażenia), zaczep z przodu pojazdu umożliwiający holowanie uszkodzonego pojazdu. Maszt oświetleniowy teleskopowy (wysuwany pneumatycznie) z najaśnicami 4x500 W o wysokości 4 m od podłoża, zasilany z zabudowanego agregatu. Dwa agregaty prądotwórcze KNURZ 8 kVK, oraz 20 kVA (230V/400V), który napędzany jest z silnika pojazdu, agregat ten jest kompatybilny z wszystkimi urządzeniami elektrycznymi pojazdu. Jako namiot do zakładania ubrań ochronnych służy podnoszona klapa w tylnej części pojazdu z opuszczanymi bokami z materiału, a jako podłoga gumowa mata odporna na wilgoć.

  • Sprzęt ochronny: Ubrania gazoszczelne AUER – VAUTEX ELITES i DRAGER TEAM MASTER PRO w ilości po 6 szt. oraz ubrania olejoodporne

  • 3 szt. spodnie kanałowe, okulary i rękawice ochronne, oraz buty ochronne. Do ochrony dróg oddechowych aparaty powietrzne, oraz butle ze sprężonym powietrzem.

  • Sprzęt wykrywający, pomiarowy: detektor skażeń chemicznych, zestaw próbek do pobierania, zestaw wskaźnikowy, zestaw pożarniczy służący do pomiaru atmosfery zagrożonej wybuchem, oraz dużo elementów wchodzących w ten zestawy.

  • Pompy do akcji z materiałami niebezpiecznymi: zanurzeniowa kwasowa, beczkowa typu PP, beczkowa NIRO, membranowa SUPER SNOM 50, pompa przelewowa do kwasów, odsysacz do cieczy z płaskich powierzchni TURBO. Do tego zestawu należą różnego rodzaju komplet węży, oraz różnorodny osprzęt do wszystkich pomp. Zestawy pojemników, uszczelniaczy różnego typu, sprzęt uszczelniający i zbierający (kliny, pasy, pasty uszczelniające).

  • Osprzęt elektryczny: przewody, rozdzielacze, lampy.

  • Ponadto w samochodzie znajduje się: stolik rozkładany, odporny na warunki atmosferyczne i gorącą wodę, składany wózek do przewozu sprzętu o ładowności do 150 kg, sprzęt łącznościowy, zestaw do gaszenia impulsowego, środki wiążąco – neutralizujące, oraz myjka wysokociśnieniowa.

Zazwyczaj jest tak iż samochód ratownictwa chemicznego podczas akcji współpracuje z samochodem ratowniczo – gaśniczym.

 


rozdział 3.7 >>>