3. PARAMETRY TAKTYCZNO – TECHNICZNE WYBRANYCH
SAMOCHODÓW POŻARNICZYCH.
3.6. RENAULT M 210.13.
RENAULT M 210.13 zaliczany jest do średnich samochodów
ratownictwa chemicznego. Kabina jest jednomodułowa dwudrzwiowa w układzie
siedzeń 1+2. Samochód ten jest eksploatowany przez JRG nr 3 w Bydgoszczy.
Rys. nr 20 przedstawia widok ogólny samochodu z otwartą burtą z prawej
strony.
 |
Rys. nr 20. RENAULT M 210 – widok z boku. |
Zabudowa wykonana z materiałów odpornych na działanie
substancji agresywnych w tym kwasów i ługów. Konstrukcja zabudowy wykonana
ze stali nierdzewnej, kwasoodpornej. Poszycia z aluminium łączone ze
szkieletem za pomocą klejenia. Półki przeznaczone do przewożenia
wyposażenia mającego kontakt z chemikaliami pokryte są blachą kwasoodporną
a pozostał aluminiową ryflowaną.
PARAMETRY TECHNICZNE I EKSPLOATACYJNE.
Silnik – o zapłonie samoczynnym, pojemności
6,180 cm3, mocy 209 KM.
Napęd – na koła tylne, posiada blokadę
mechanizmu różnicowego.
Wymiary – dł./szer./wys. 7800/ /3050,
średnica skrętu 15,2 m.
Masy – masa własna 7475 [kg], dopuszczalna
masa całkowita 13000 [kg], ładowność 5525 [kg].
Układ hamulcowy – hydrauliczno –
pneumatyczny, hamulce przednie tarczowe, tylne bębnowe.
Zawieszenie – resory piórowe.
Wyposażenie samochodu składa się z ponad dwustu
zestawów i elementów, dlatego poniżej zostanie wymienione tylko
główne i najważniejsze wyposażenie.
Samochód posiada następujące wyposażenie:
-
Zaczep holowniczy z tyłu pojazdu przystosowany do
ciągnięcia przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony,
np. separatora (patrz rozdział 4.0 Przegląd wyposażenia), zaczep z
przodu pojazdu umożliwiający holowanie uszkodzonego pojazdu. Maszt
oświetleniowy teleskopowy (wysuwany pneumatycznie) z najaśnicami
4x500 W o wysokości 4 m od podłoża, zasilany z zabudowanego
agregatu. Dwa agregaty prądotwórcze KNURZ 8 kVK, oraz 20 kVA
(230V/400V), który napędzany jest z silnika pojazdu, agregat ten
jest kompatybilny z wszystkimi urządzeniami elektrycznymi pojazdu.
Jako namiot do zakładania ubrań ochronnych służy podnoszona klapa w
tylnej części pojazdu z opuszczanymi bokami z materiału, a jako
podłoga gumowa mata odporna na wilgoć.
-
Sprzęt ochronny: Ubrania gazoszczelne AUER –
VAUTEX ELITES i DRAGER TEAM MASTER PRO w ilości po 6 szt. oraz
ubrania olejoodporne
-
3 szt. spodnie kanałowe, okulary i rękawice
ochronne, oraz buty ochronne. Do ochrony dróg oddechowych aparaty
powietrzne, oraz butle ze sprężonym powietrzem.
-
Sprzęt wykrywający, pomiarowy: detektor skażeń
chemicznych, zestaw próbek do pobierania, zestaw wskaźnikowy, zestaw
pożarniczy służący do pomiaru atmosfery zagrożonej wybuchem, oraz
dużo elementów wchodzących w ten zestawy.
-
Pompy do akcji z materiałami niebezpiecznymi:
zanurzeniowa kwasowa, beczkowa typu PP, beczkowa NIRO, membranowa
SUPER SNOM 50, pompa przelewowa do kwasów, odsysacz do cieczy z
płaskich powierzchni TURBO. Do tego zestawu należą różnego rodzaju
komplet węży, oraz różnorodny osprzęt do wszystkich pomp. Zestawy
pojemników, uszczelniaczy różnego typu, sprzęt uszczelniający i
zbierający (kliny, pasy, pasty uszczelniające).
-
Osprzęt elektryczny: przewody, rozdzielacze,
lampy.
-
Ponadto w samochodzie znajduje się: stolik
rozkładany, odporny na warunki atmosferyczne i gorącą wodę, składany
wózek do przewozu sprzętu o ładowności do 150 kg, sprzęt
łącznościowy, zestaw do gaszenia impulsowego, środki wiążąco –
neutralizujące, oraz myjka wysokociśnieniowa.
Zazwyczaj jest tak iż samochód ratownictwa
chemicznego podczas akcji współpracuje z samochodem ratowniczo –
gaśniczym. |
rozdział 3.7 >>> |