.

       Pojazdy pożarnicze
    Rozdział  3.4

                           

Powrót do spisu treści

 

3. PARAMETRY TAKTYCZNO – TECHNICZNE WYBRANYCH SAMOCHODÓW POŻARNICZYCH.

3.4. RENAULT KERAX 420.34.

RENAULT KERAX 420 jest zaliczany do ciężkich samochodów gaśniczych. Kabina załogi jest jednomodułową kabiną dwudrzwiową w układzie siedzeń 1+1+1 jest uchylana hydraulicznie. Na rys. nr 12 jest przedstawiony ogólny widok samochodu, który jest eksploatowany.

 

Rys. nr 12 RENAULT KERAX 420 – widok ogólny.

Zabudowa sprzętowa wraz ze zintegrowanymi zbiornikami na środki gaśnicze wykonana jest w całości z kompozytów (tworzywo wzmocnione włóknem szklanym w postaci mat impregnowanych żywicą). Wewnątrz zabudowy znajduje się skręcana szczątkowa konstrukcja aluminiowa przeznaczona do mocowania półek oraz uchwytów dla sprzętu. Podłoga oraz poszycie półek wykonane z ryflowanej blachy aluminiowej.

PARAMETRY TECHNICZNE I EKSPLOATACYJNE.

Silnik – o zapłonie samoczynnym, pojemność 11116cm3, mocy 412 KM.

Napęd – na wszystkie osie (6x6).

Wymiary – dł./szer./wys. 8354/2550/3268 [mm], średnica skrętu 19,2 [m].

Masa – masa własna 13890 [kg], dopuszczalna masa całkowita 24000 [kg], ładowność 10110 [kg].

Układ hamulcowy – pneumatyczny, hamulce przednie tarczowe, tylne bębnowe.

Zawieszenie – zależne, sztywne osie, resory piórowe.

Zbiornik na środki gaśnicze wykonany jest z tworzywa wielowarstwowego, a jego pojemność wynosi 8000 l. wody i 800 l. środka pianotwórczego, dodatkowo zbiornik wyposażony jest w falochrony, układ napełniania, przelewowy, ssący oraz pomiar poziomu wody. Luk rewizyjny jest na powierzchni górnej umożliwia to wygodny dostęp do kontroli zbiornika. W dolnej części karoserii samochodu zostały zamontowane zraszacze (rys. nr 13), które służą do ograniczania stref skażeń, oraz mają za zadanie nie dopuścić do przedostania się ognia pod podwozie samochodu np. przy pożarze trawy.

Na samochodzie zamontowano działko, które jest wysuwane (rys. nr 14). Przy rękojeściach działka znajdują się włącznik podnoszenia działka oraz zaworu podawania wody. Jego wydajność jest regulowana i osiąga 4800 l./min.

Rys. nr 13. Zraszacze.

 

Rys. nr 14. Działko wodno – pianowe.

Parametry układu wodno – pianowego:

czas zassania:

- dla Hgs = 1,5 m - 12 s

- dla Hgs = 7,5 m - 52,8 s

wydajność (przy Hu = 0,8 MPa):

- dla Hgs = 1,5 m - 5000 l./min.

- dla Hgs = 7,5 m - 2400 l./min.

W tylnej części po prawej stronie zamontowane jest zwijadło szybkiego natarcia. Zainstalowany na zwijadle wąż o długość 40 m, średnicy zewnętrznej 44 mm, a wewnętrznej 32 mm jest odporny na temperatury – 35o do + 70oC. Ciśnienie niszczące 60 bar. Do jego zwijania służy korba zamontowana z boku zwijadła.

Rys. nr 15. Maszt oświetleniowy.

Dodatkowo zamontowany jest maszt oświetleniowy (rys. nr 15 ). Składa się on z sześcioczęściowej teleskopowej kolumny wysuwanej pneumatycznie – zasilanie może być dostarczone z układu pneumatycznego samochodu, albo z dodatkowej butli ze sprężonym powietrzem lub z kompresora. Po wysunięciu masztu osiąga on wysokość 7 m, a zamontowane na nim reflektory moc

2x1000 W. Reflektory te zasilane są napięciem 220 V z agregatu prądotwórczego firmy HONDA GX 3900. Obrót głowicy masztu wokół swojej osi i obrót reflektorów realizowane są silnikami elektrycznymi zasilanymi z instalacji elektrycznej samochodu. Tablica sterownicza pozwala realizować dowolną kombinację ruchów masztu i reflektorów.

 


rozdział 3.5 >>>