gora | ||
Tramwaje |
||
Lp. |
Temat |
Źródło |
1 | Tramwaje niskopodłogowe | oprac. własne |
2 | Tramwaj - informacje podstawowe | oprac. własne |
3 | ||
4 |
Tramwaje niskopodłogowe
Wynalezienie silnika elektrycznego a
potem zastosowanie go do napędzania pojazdów szynowych, co nastąpiło w
końcu ubiegłego wieku, spowodowało gwałtowny rozwój komunikacji
tramwajowej w miastach całej Europy. Tramwaje były tanie w eksploatacji,
sprawne i szybkie, co na przełomie wieków miało spore znaczenie,
zwłaszcza iż podówczas praktycznie nie istniały jeszcze autobusy, a do
wyboru obok tramwaju elektrycznego - pozostawał głównie konny transport. Tramwaj niskopodłogowy Prawdziwym przełomem we współczesnej
historii tramwajów stało się opracowanie i wdrożenie do eksploatacji
konstrukcji tramwajów niskopodłogowych. Są to takie wagony tramwajowe, w
których podłoga znajduje się bardzo nisko nad główką szyny, poniżej górnej
krawędzi kół. Do wozów tego typu mogą bez problemów wsiadać zarówno ludzie
starsi, jak i niepełnosprawni. Ma to duże znaczenie, jako że korzystanie
ze środków komunikacji miejskiej sprawiało im dotychczas wiele trudności,
a w przypadku niepełnosprawnych było w pewnych przypadkach wręcz
niemożliwe. |
|
Kategoria A pojazdy z obniżoną podłogą w części środkowej, udział podłogi obniżonej do 49 %. |
|
Kategoria B pojazdy z obniżoną podłogą, w części środkowej podparte na wózkach tocznych o mniejszej średnicy kół, układ napędowy tradycyjny, udział podłogi obniżonej 50 - 80 %. |
|
Kategoria C pojazdy z całkowicie obniżoną podłogą i niekonwencjonalnym systemem napędowym, udział podłogi obniżonej 100 %. |
Kategoria “A" to takie wagony, w których obniżoną podłogę zastosowano tylko w środkowej części (z reguły jedne drzwi). Mają one konwencjonalna wózki napędowe; często w ten sposób modernizowane są tramwaje klasyczne. Wielkość podłogi obniżonej w tramwajach .A" sięga 40% powierzchni całkowitej. Kategoria “B", to takie tramwaje, w których cześć środkowa jest podparta na wózkach z kołami o obniżonej średnicy. Również w wagonach tego typu stosowane są tradycyjne układy napędowe, ale dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań wózków tocznych, udział podłogi obniżonej udało się w nich zwiększyć do 60 - 80%. Ostatnia kategoria -.C* - to konstrukcje najnowocześniejsze, z niekonwencjonalnym systemem napędowym i całkowicie obniżoną podłogą.Kiedy u nas? Niestety, tramwaje niskopodłogowe są
bardzo drogie. Stosowane w nich najnowocześniejsze rozwiązania techniczne
powodują, że koszt jednego wagonu waha się od 1,5 do 2 milionów EURO. W
Polsce, chwilowo zdecydowano się na rozwiązanie pośrednie i w zakładach
Cegielskiego w Poznaniu wybudowano tramwaj kategorii .A", na bazie dwóch
typowych wozów 105 N. Jest to wagon przegubowy, składający ale z trzech
części. Środkowa część ma parę drzwi z obniżoną podłogą. Tramwaj tego typu
przechodzi próby w Poznaniu. GT6N Jest nowoczesną konstrukcją w palni niskopodłogowego tramwaju kategorii ”C”. Jest on rozwinięciem tramwaju AEG, znanego także pod nazwą “Bremer”. Składa się z trzech części, każdej podpartej wózkiem dwuosiowym o rozstawie osi 1,85 m. Każdy wózek jest napędzany silnikiem prądu stałego o mocy ciągłej 100 kW; w sumie zapewnia to maksymalną prędkość 70 km/h. Wagon ma w sumie 27,32 metra długości i szerokość 2,3 metra. Wysokość podłogi ponad główką szyny wynosi 30 centymetrów, co oznacza, że przy wysokości peronu przystankowego około 20 cm, pasażer musi przy wsiadaniu pokonać różnicę poziomów 10 centymetrów. Wagon GT6N zabiera - przy przyjętym zagęszczeniu 4 osoby na metr kwadratowy - w sumie 152 ludzi; 58 na miejscach siedzących i 94 na stojących. Jest wyposażony w nagłośnienie i wizualną sygnalizację przystanków w postaci wyświetlaczy wewnątrz wagonu. Waży około 30 ton i kosztuje średnio ok. 2 miliony EURO. Wagony tego typu budowane są i udoskonalane od 1990 roku; prócz Berlina kursują także w Bremie, Braunschweigu, Frankfurcie nad Odrą, Halle, Monachium i Zwickau - w sumie 255 wagonów. Istnieje także czteroczłonowa wersja tego pojazdu, ośmioosiowa, oznaczona symbolem GT8N i dostarczona w latach 1993-94 w liczbie 93 sztuk do Bremy i Jeny. Także w Warszawie pojawił się na krotki czas tramwaj kategorii .B" z Magdeburga (kursował na linii .7"). W odróżnieniu od żółtego wozu GT6N, także trzyczłonowy i sześcioosiowy tramwaj magdeburski był zielony. Jest to wspólna konstrukcja firm LHB, Deutsche Waggonbau AG i ABB; w sumie do Magdeburga dostarczono 120 takich wagonów. Ma on podłogę obniżoną w 60%, 26,5 metra długości i 2,3 szerokości, zabiera w sumie 163 pasażerów. Trzy silniki prądu stałego o łącznej mocy 256 kW zapewniają mu osiągnięcie prędkości 70 kilometrów na godzinę. Podobne tramwaje, ale nieco cięższe i dłuższe, dostarczono w 1994 roku w liczbie 70 sztuk do Monachium. |
Tramwaj - informacje podstawowe
Pierwszy tramwaj konny został uruchomiony przez Qutroma w USA. Pierwsza trasa nosiła nazwę Qutrom way. Z czasem zanikły pierwsze dwie litery nazwiska i stąd właśnie wzięła się nazwa tramwaj. W Bydgoszczy pierwszy elektryczny tramwaj uruchomiono pod koniec lat 90-ych XIX w. BUDOWA TRAMWAJU Tramwaj dzielimy na dwie podstawowe części: pudło i wózek. Pudło -szynowy - posiada płytę, która działa jak magnes. Opuszczona blisko szyn wytwarza pole magnetyczne, które przyciąga pojazd do szyny. To powoduje jego zwalnianie. -elektrodynamiczny - podczas hamowania silnik działa jak prądnica; pobiera energię mechaniczną od kół i przekazuje energię elektryczną do sieci. -szczękowy (postojowy). Wszystkie trzy typy hamulców są uruchamiane elektrycznie, dlatego też tramwaj posiada pięć akumulatorów zasadowych.
|
Opracowanie
materiału mgr inż. Ireneusz Kulczyk |