Poza Dekalogiem kierowcy

Powrót do Poza Dekalogiem

 

NIE HAŁASUJ!

Żyjemy w świecie hałasu. Otaczają nas liczne źródła dźwięków. Ich różnorodność tworzy często nieznośną kakofonię. Krótkotrwałe dźwięki o dużej mocy akustycznej zamieniają się w huk, grzmot.
Idąc chodnikiem ruchliwej ulicy dosłownie brniemy w falach dźwięków: wrzawie, gwarze, zgiełku, tumulcie, łoskocie, brzęku, zgrzytach, świstach, gwizdach... Stukają koła tramwajów, warczą silniki samochodów, dudnią ciężkie pojazdy.
Hałas wywołuje zmęczenie. Do ucha - narządu słuchu i równowagi - wpadają fale głosowe wywołujące drgania błony bębenkowej, przekazywane przez kosteczki słuchowe do zakończeń nerwu słuchowego, leżących w uchu wewnętrznym. Hałas denerwuje.
W XX wieku, zwłaszcza w jego drugiej połowie, ulice wypełniają strumienie hałaśliwych pojazdów. Konstruktorzy samochodu czynią wszystko co w ich mocy, aby zmniejszyć tę wadę ich dzieła. Jeśli porównamy hałaśliwość pojazdów z początku wieku z hałaśliwością obecnie produkowanych - możemy konstruktorom aut pogratulować sukcesu.
Niestety często ich wysiłek niweczy kierowca, który właśnie hałasem skupia na sobie uwagę przechodniów. Rusza z miejsca z wyjącym silnikiem i piszczącymi oponami. Rozpędza pojazd po to, by za chwilę z głośnym piskiem opon hamować. Natarczywym, denerwującym sygnałem dźwiękowym wyraża swoją dezaprobatę dla postępowania innych użytkowników drogi, poucza jak powinni się zachowywać na jezdni.
Kodeks drogowy zabrania takich popisów: “Zabrania się nadużywania sygnału dźwiękowego. Zabrania się używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem!" Kierujący powinien tak prowadzić pojazd, aby nie musiał używać sygnału.
Natężenie dźwięków wywołane ruchem samochodu zależy też od obciążenia, szybkości i kąta znoszenia na zakrętach. Zaś głośność opon jest wynikiem drgań bieżnika, albo drgań powietrza wydobywającego się spomiędzy elementów jego rzeźby. Tak więc na hałaśliwość poruszającego się samochodu ma wpływ jego stan techniczny i technika jazdy.
Kodeks drogowy wyraźnie to podkreśla: “Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, urządzony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zakłócało spokoju publicznego przez nadmierny hałas".
Nie potęgujmy, bez potrzeby, zdenerwowania i zmęczenia zbędnym hałasem.