Rudolf Uhlenhaut (1906-1989) - Najszybszy
inżynier
W 1937 roku szefem działu
wyścigowego Mercedesa został Rudolf Uhlenhaut. Mając zaledwie 31 lat,
otrzymał od zarządu firmy władzę niemal boską i nieograniczony budżet. Ale
miał także inne zdolności niż tylko inżynierskie czy lingwistyczne (władał
swobodnie 4 językami). Kiedy nie zdołał się dowiedzieć od kierowców,
dlaczego ich auta nie potrafią dojechać do mety na czołowych pozycjach,
sam wsiadł za kierownicę. Nigdy przedtem nie jechał na torze, ale już w
pierwszym okrążeniu miał czas zbliżony do najlepszych! Dzięki tym
niespodziewanie ujawnionym talentom Uhlenhaut był w stanie prawidłowo
ocenić auta wyścigowe i odpowiednio pokierować pracami konstrukcyjnymi.
Efektem było wejście w sezon 1937/38 z modelami W 154 i W 155, które
niepodzielnie zapanowały na torach wyścigowych świata jako Srebrne
Strzały. Podobno podczas jednej z jazd testowych Uhlenhaut uzyskał czas
lepszy od samego Fangio! Ta przygoda za kierownicą skończyła się dość
dziwnie: zarząd Mercedesa, "posiadacz" najwybitniejszych kierowców świata,
oświadczył wprost: "Uhlenhautowi zabrania się jeździć wyścigowo po torach.
Kierowców możemy mieć dziesiątki, a Uhlenhaut jest tylko jeden!". W roku
1952 Uhlenhaut przy pomocy natchnionego guru designu, Karla Wilferta,
stworzył największą legendę światowej motoryzacji: W 194. Model ten, znany
jako "skrzydlate" 300 SL, wygrał wszystkie wyścigi na kuli ziemskiej.
Uhlenhaut aż do roku 1971, gdy przeszedł na emeryturę, brał udział w
tworzeniu najważniejszych konstrukcji Mercedesa. Wystarczy chyba
powiedzieć, że nawet najsłynniejszy pojazd doświadczalny na świecie,
Mercedes C111 z silnikiem Wankla (potem także z wyczynowym dieslem), był
jego pomysłem i dziełem.
|