. | ||
Jak
powstała firma |
||
W 1883 r. Carl Friedrich Benz (1844-1929) wybitny niemiecki konstruktor założył firmę Benz & Cie. Pracował on nad stworzeniem silnika benzynowego. W 1885 roku zbudował pierwszy trójkołowy samochód o takim właśnie napędzie o mocy 0,66 KM. Prawie równocześnie lecz niezależnie od Benza prace nad swoimi pojazdami prowadził inny uzdolniony inżynier, konstruktor i przemysłowiec Gottlieb Daimler (1834-1900). Był twórcą pierwszych udanych konstrukcji samochodu i motocykla oraz silnika z zapłonem żarowym. W 1890 roku założył przedsiębiorstwo Daimler-Motoren-Gesellschaft. W 1893 roku firmą Daimlera zainteresował się austriacki kupiec Emil Jellinek. Zaczął kupować i kolekcjonować jego samochody. W 1898 roku na zamówienie Jellinka w Gottlieb Daimler zmontowano Phonixa z silnikiem czterocylindrowym. Na tym samochodzie 21 marca 1898 roku wygrał on rajd Nicea - Magagnom - Nicea. Startował jak wielu innych kierowców pod pseudonimem (tu się zaczyna) Monsieur Mercedes. Po wygranej w 1900 roku zakłady Daimlera znacznie udoskonaliły swoje pojazdy. Emil Jellinek od razu zamówił 36 modeli na łączną sumę 550000 marek w złocie. Jednak postawił dwa warunki: zażądał wyłączności na sprzedaż tych aut we Francji, Austrii, Ameryce i na Węgrzech, oraz drugi warunek - nazwa kupowanych przez siebie modeli musiała nosić imię jego córki: Mercedes (słowo "mercedes" oznacza w języku hiszpańskim łaskę). W 1926 roku poprzez połączenie firm Benza i Daimlera powstała spółka akcyjna o nazwie Daimler - Benz A.G.
Jako znak firmowy wybrano trójramienną gwiazdę otoczoną liśćmi lauru mającą symbolizować zwycięski podbój trzech żywiołów: wody, lądu i powietrza. Rzeczywiście, zamiary te zrealizowano w pełni, przy czym firma stała się synonimem najwyższej jakości, piękna i nowoczesności. Pierwszymi nowymi modelami powstałymi po połączeniu były samochody sportowe oznaczone literą S. W 1932 roku rozpoczęto produkcję dużych samochodów oznaczonych liczbą 500, a rok później 770. Pierwszym "popularnym" modelem był 130 H z tylnosilnikowym układem napędowym. Jego produkcję rozpoczęto w 1934 roku, natomiast dwa lata później trafił na rynek pierwszy na świecie samochód osobowy z silnikiem Diesla, oznaczony symbolem 260 D. W tym samym czasie uruchomiono produkcję modeli 170 H i 170 V. Po wojnie, w 1946 roku wznowiono produkcję modelu 170 V. Pierwszym całkowicie nowym modelem powojennym (1951 r.) był duży samochód oznaczony liczbą 300. Stosowane oznaczenia wskazywały na pojemność skokową silnika samochodu i tak pozostało do dziś. Liczba 300 odpowiadała pojemności 3000 cm3, ale nie pozwalała na pełną identyfikację modelu, gdyż takie oznaczenie otrzymywały różne modele.
W celu jednoznacznego określenia typu pojazdu (rodzin) wykorzystuje się fabryczny kod modelu (np. W 186 dla powyższego pojazdu). Firma Daimler Benz włączyła się do udziału w wyścigach. Model 300 SL odnosił sukcesy m.in. w 24-godzinnym wyścigu LeMans. Na tej bazie powstał "cywilny" samochód sportowy o tym samym oznaczeniu, dostępny na rynku od 1954 roku. Gama modeli i stosowanych silników systematycznie wzrastała, ale firma specjalizowała się w produkcji samochodów z klasycznym układem napędowym, należących do grupy średnich i dużych pojazdów. Uzupełnieniem gamy modeli były samochody sportowe. Luksusowy model 450 S (W 116) wprowadzony w 1973 roku uzyskał tytuł Samochodu Roku 1974. Produkcję samochodów terenowych rozpoczęto w 1979 roku przy współpracy z austriacką firmą Steyr Daimler Puch A.G. Od lat 80-tych profil produkcji obejmował 3 rodziny samochodów osobowych oraz pojazdy sportowe i terenowe. W następnej dekadzie nastąpił wzrost zainteresowania małymi samochodami. W 1994 roku powstała spółka MCC, w której firma miała 51% udziałów, a jej celem była produkcja dwuosobowych samochodów miejskich. Pod koniec 1996 roku przedstawiono gotowy do produkcji model A - będący najmniejszym pojazdem Mercedesa. W 1997 roku rozpoczęła produkcję amerykańska fabryka koncernu Daimler Benz, zlokalizowana w Tuscaloosa, w stanie Alabama.
Tu powstaje terenowo-rekreacyjny model ML. W maju 1998
roku podpisano umowę o fuzji z amerykańskim koncernem Chrysler, a 17
listopada powstał koncern Daimler Chrysler, w którym 57,6% udziałów ma
firma niemiecka. W tym czasie nowy koncern zwiększył swoje udziały w
spółce MCC do 100%, a w 1999 roku przejął 51% akcji firmy tuningowej AMG.
Duże powodzenie modelu ML skłoniło koncern do uruchomienia produkcji tego
modelu w austriackich zakładach Steyr Daimler Puch od maja 1999 roku.
Dzisiaj Daimler Chrysler to największa firma automobilowa na świecie,
zatrudniająca w sumie prawie 200.000 wysoko wykwalifikowanych pracowników
w ponad 50 zakładach produkcyjnych i 6300 punktach handlowo-usługowych |
Opracowanie Łukasz Jeziorski (1at)(2002/03) |